Monday, October 19, 2009

rindu bakal bermula esok...

Assalamualaikum warahmatullah

Rinduku dan mereka yang merasakannya akan bermula esok. Hari ini adalah hari terakhir syawal untuk tahun ini. syahdu rasanya, bukan kerana habis sudah bulan untuk beraya. namun memikirkan masihkah sempat untuk aku bertemu syawal lagi.

Terkilan rasanya apabila memikirkan hari ini 30 syawal. terkilan kerana aku tidak sempat menyempurnakan puasa 6 hari di bulan syawal tahun ini. Jika dikirakan, jika sempurna puasaku hari ini, maka puasa syawal ku untuk tahun ini hanyalah 5 setengah hari..

Lagi setengah hilang, kerana kurangnya rasa sabar dalam diriku tatkala berpuasa. Aku berpuasa separuh hari, dengan alasan kurang persediaan untuk berpuasa dan 'dehydration' . Sepatutnya aku yang bercita-cita untuk menjadi srikandi Islam ini tidak mudah mengalah dik godaan dari syaitan laknatullah untuk tidak menyempurnakan puasa ku pada hari itu..
Kini, hari ini, saat ini, aku benar-benar merasakan tafsir ayat dalam surah Al-Asr yang bermaksud, " Demi masa. Sesungguhnya manusia di dalam kerugian, kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah dengan kebenaran dan berpesan-pesanlah dengan kesabaran".

mungkin ini ujian buatku, aku selalu juga menasihati teman2ku agar bersabar.. namun untuk berpuasa setengah hari lagi pun, aku tidak mampu untuk terus bersabar.. Ya Allah ampunilah aku..kuatkanlah aku..

Namun, aku rasa bersyukur, kerana dengan izin ALLAH, Dia telah memberikan kesedaran dek kesilapanku ini...

dan aku harap, masih ada syawal untukku pada masa akan datang, kerana, walau esok syawal bakal pergi, hari ini aku sudah mula rasa kerinduan pada bulan yang mulia ini...


Ya ALLAH berikanlkah daku kekuatan, untuk lebih dekat kepadaMU dalam mencari redhaMU...

Belajarlah dari setiap nafasmu dan syukuri setiapnya...

Alhamdulillah..

wassalam

Sunday, October 11, 2009

kata kakak iparku..

assalamualaikum warahmatullah...

sedang melihat- lihat pemandangan dari jendela library ni, tiba-tiba aku tersedu....

teringat la pulak kata kakak iparku..pada suatu hari tika aku tersedu...katanya aku macam arwah abah, selalu tersedu...terutama selepas makan...
aku terfikir hiknahnya, mungkin dengan tersedu yang aku hampir selalu hadapi selepas makan ni akan membuatkan aku anak yang tak akan lupa pada arwah abah...

entahlah..sedih rasanya...arwah abah pergi meninggalkan ibunya yang sedang sakit di rumahku...dan apabila melihat nenekku yang sedang sakit di rumah...terbayang pulak saat-saat akhir bersama abah dulu..
melayan karenahnya tatkala dilanda bayangan-bayangan yang bukan-bukan...

bukanlah nak mengembalikan ingatan yang sedih, tapi dua tiga hari ini, aku asyik termimpikan keluarga di kampung..mimpi yang sdih2..hinggakan selepas terjaga sekalipun, air mata ini masih hendak rasa berderai...

tapi aku kuatkan diri ini, meluahkan kerinduan ini padaNYA, menyatakan keresahan padaNYA....

sesungguhya, kehilangan abah walau sudah berbulan berlalu, namun, masih lagi terasa bagai semalam,..
hikmah disebalik kehilangan itu....aku amat menghargai ahli keluargaku, mereka yang berada di sekelilingku, terutama mekku..

dan itulah sebabnya, aku memilih untuk datang lambat selepas cuti raya yang lalu...
sebab, ingin menolong mek @ mak untuk menjaga nenekku yang sakit..
seriuskah sakit nenekku?
hmm..entahla, nenekku menghidap kanser kulit...dan baru dua tiga hari lepas, bondaku mengkhabarkan dari kampung, bahawa nenekku tidak sedarkan diri..

tatkala menerima khabar itu, entahlah apa yang aku rasa, cuma yang pasti, rasanya hampir sama dengan tatkala aku menerima panggilan bahawa arwah abahku tidak sedarkan diri dulu.. maka dengan tindakan yang sama macam arwah abah, dari jauh aku hadiahkan yaa siin...

di dalam hatiku ketika itu, mampukah aku menerima kehilangan kedua tahun ini, ditambah pula dengan kebimbangan, kuatkah ibuku untuk melihat dua insan tersayang pergi depan matanya... dan aku terus panjatkan doa agar dipermudahkan bagi yang terbaik dan dikurniakan hati yang tenang..

dan alhamdulillah, pada petangnya, nenekku sudah mula stabil balik...
namun, sejak ramadhan hari itu, sehingga lah hari ini...
aku paling sedih untuk bercakap dengan ibuku, mungkin dek keletihan yang melampau, pada awal ramadhan yang lalu, ibuku telah mengalami demam dan selsema yang agak teruk,...ya aku bersyukur kerana ibu telah sihat, namun, ada satu yang masih x berubah, suara ibuku menjadi serak sehingga ke hari ini...
risau tatkala menelefon ke rumah...
walaubagaimanapun, aku yakin padaNYA..dan akan ku teruskan beroda agar ibuku dalam keadaan sihat wal-afiat sentiasa...
dan berikanlah aku kesempatan untuk berkhidmat kepada ibuku ya ALLAH..

pernah hari itu..temanku ada memberitahu bahawa dia nampak aku semakin jauh, tidak serapat dulu... tidak sekuat dulu dalam berjuang.. entahlah apa yang harus aku katakan..
namun yang pasti, aku masih cuba untuk menjadi seperti dulu dan mengharungi ujian2 ini dengan tabah, andai dengan kelekaan aku menjalani hidupku seharian membuatkan dirimu mersa aku telah jauh darimu sahabat, maka aku pohon jutaan kemaafan...
tapi untukmu sahabat, aku masih mampu tersenyum bukan?..dan aku besyukur dengan kemampuanku ini...

bukanlah niatku untuk menjauhkan diri, tapi dalam usahaku untuk mengutip butir2 ketabahan ini, mungkin aku leka dalam tanggungjwabku sebagai sahabat kepadamu,,, menegur kesilapanmu, menziarah bilikmu... berikanlah aku sedikit waktu..dan aku akan cuba memperbaiki semula ukhuwah kita...

maafkan salah dan silap diri ini

semoga sentiasa dalam redhaNYA

belajarlah dari nafasmu dan syukuri setiapnya..

wassalam

Friday, October 9, 2009

first year memory...

assalamualaikum warahmatullah...

hak cipta teh...


video

belajarlah dari setiap nafasmu..
dan syukuri setiapnya..

wassalam
semoga kita semua sentiasa dalam redhaNYA..

Saturday, October 3, 2009

awak yang berjeans biru.. berbaju pink..meh kejap..

assalamualaikum warahmatullah

post ni, untuk sape2 yang berkenaan...

awak..awak..ye betul awak yang berjeans biru ..berbaju pink..meh sini kejap....
Pernah tak ada orang bagitahu awak..seluar awak ketat? baju awak pun kecik... apa? xpernah?

ni saya nak bagitahu awak..terus terang...seluar awak ketat...baju awak pun...
apa? suka hati awak lah nak pakai macam mana ye? abis suka hati saya la nak bagitahu yang pakaian awak x cantik dipandang, x memenuhi syariat, risau kalau awak secara x sengaja, mendorong lelaki mengadakan pandangan kedua..kesian mereka...

apa? suka hati awakla badan awak?
jadi takpe lah, suka saya la nak cakap apa, mulut saya...tapi sebab mulut ni mulut saya lah saya cakap, takut nanti terkelu bila ditanya, kenapa x ditegur saudara yang seperti awak...
risau..takut awak memang tak tahu yang baju awak ketat..

apa? saya melampau? saya jaga tepi kain orang?
awak..tadi suka hati sekarang melampau..ingatkan bila hati kita suka ni, kita boleh apa saje.. macam awak..rupanya awak pun tahu istilah melampau ye..
em agaknya, awak pakai ni x melampau?.. ketat sampai salur darah awak pun jelas berbekas pada seluar...ni sy cakap berlapik lagi ni..tak nak la sy deskripsikan dengan contoh *^$^$^#^%E$ ..yang x baik untuk dibaca...
saya bukan nak jaga kain orang, awak pun pakai seluar, bukan kain, saya nak jaga mata pelajar2 kat sini... depa nak exam x sampai sebulan lagi..kalau hari2 sepanjang sem duk tengok secara x sengaja dengan pandangan pertama. dan terpanggil dengan pandangan kedua,, tak ke kabur minda...
lagi satu bukan nak jaga tepi kain orang..tapi itulah, kita ni kan satu malaysia, kena saling tolong menolong, tegur menegur..kalau xleh terima kena tegur,... awak ni 1 seorang n alone la... ...


eh eh..da azanla..
ingat ni..
kasar macam mana saya tegur awak..
satu je sebab nye..
yang lain tu tipu je,
sebab awak saudara saya..
inni ukhtiki fil islam...

nanti kita sambung balik kalu sempat insyaALLAH..
eh, awak nak kemana tu..

jangan merajuk lu,, meh semayang lu meh...

to be continued...

wassalam..
belajarlah dari setiap nafasmu, dan syukuri setiapnya..

jawapan untuk soalan2..

assalamualaikum warahmatullah...

Alhamdulillah dapat juga saya curi2 masa yang ada untuk menulis entry kali ini bagi menjaawab beberapa persoalan yang diterima dari teman...

soalan 1: macam mana raya?
jawapan: raya tahun ni x macam biasa..kehilangan masih terasa..silap, sangat terasa..that is all about my raya...

soalan 2: kenapa tak balik awal ke upsi cuti raya hari tu?
jawapan: bakti anak pada ibu.

soalan 3: kenapa macam senyap (jauh je sekarang)
jawapan: ...K.I.V

soalan 4: apa masalah na?
jawapan: la, saya bermasalah ke? kalau ye apa masalah saya? lepas ni, sape2 yang rasa saya bermasalah..bleh bagitahu direct, x payah pakai orang tengah... saya cuba memahami...

soalan 5: kenapa ni?
jawapan : terkilan...

soalan 6: dengan sape?
jawapan: ......................

soalan 7: penyelesaiaannya?
jawapan: saya akan muhasabah diri saya balik... dan sebelum tu. sesiapa yang saya ada tersalah kata, tersilap laku...maaf la yer.. tegurlah kalau rasa perlu.. insyaALLAH, saya akan muhasabah balik...

soalan 8: akhir kata?
jawapan: semoga sentiasa dalam redhaNYA...

belajarlah dari setiap nafasmu dan syukuri setiapNYA
wassalam...