Saturday, July 25, 2009

bicara mahasiswa..

assalamualaikum warahmatullah..

Alhamdulillah setelah sekian lama...tergeraklah jemari saya untuk kembali berblog...
namun, mungkin dari pelajaran yang dikurniakanNYA dalam setiap nafas saya...
telah menghasilkan saya baru...saya yang teranjak paradigmanya...
walau hanya anjakan yang tidak sejauh mana..namun insyaAllah anjakan itu lebih positif agar bertambah iman di dada...

memetik ceramah ustazah majidah dalam forum bicara wanita jumaat lepas...ada ditekankan bahawa, kita ini manusia, iman kita bersifat bertambah dan berkurang.. maka bersyukurlah kita tatkala dikurniakan pertambahan iman..dan berbanyak2 lah bermuhasabah dan berusaha tatkala iman berkurang..

namun jangan kita jadikan alasan iman yang kekadang bertambah dan berkurang dalam membolehkan kita untuk berasa selesa tatkala berlaku perkara yang tidak sepatutnya..sesungguhnya ALLAH itu Maha Agung dan Bijaksana... Dia telah mengurniakan kita akal untuk sentiasa berfikir dalam berzikir untuk menambahkan iman dan mengelakkanya dari berkurang....

serius bukan? itulah sedikit anjakan yang telah berlaku pada diri ini.. melihat kepada blog2 teman yang memilih untuk bercerita soal kehidupan masing2..saya telah menganjakkan diri untuk menulis sedikit sahaja kisah diri dengan cara seperti sebelumnya dan selebihnya saya akan memilih untuk berbicara perkara yang kita semua alami umumnya...

namun jangan risau..saya yang sekarang masih banyak senyumnya sama seperti dulu..cuma insyaALLAH sama-samalah kita meningkatkan muhasabah diri masing2...

kiranya..tema tulisan blog saya untuk penggal ini adalah...belajar dan bermuhasabah...

salam reunion ,
salam muhasabah,

belajarlah dari setiap nafasmu, syukuri setiapnya...


kenali keluarga saya yg tercinta...
pada saya,motivasi penuh makna...

No comments: