Friday, June 26, 2009

bicara soal result....

assalamualaikum warahmatullah....

pejam celik-pejam celik..setahun dah berlalu di tanah bersuburkan ilmu ini..hmmm...
dah na masuk semester tiga... dah cukup matang agaknya kita semua nak bicara soal kehidupan mahasiswa...

agak lambat sebenarnya apabila baru sekarang saya nak bercerita atau berbicara soal result..
ye lah..rasanya dah hampir tiga minggu kot sejak result keluar...macam mana dengan result sahabat2 semua? ok? ko? boleh la? ..

apa-apa pun tahniah atas result sahabat2 semua...kalau dapat sikit nak tahniah juga ke?..

yup..sikit pun kita kena syukur..kita dapat jugak buat exam lalu semampunya dan lulus...
lagi satu..sikit atau banyak..kta kena sentiasa jadi hamba yang bersyukur..setiap yang diberikan tersirat hikmah yang tersendiri....

bagi saya pula..bila tengok dan imbas result kali ini..hati ini rasa sungguh sayu...sayu dan agak sedih...

kenapa? na dapat sikit ke?

sikit atau banyak hanyalah kuantiti..yang buatkan saya rasa sedih ialah..bila mengenangkan sikap diri sendiri...

ramai yang tahu..semester dua hari itu,...dugaan yang saya terima agak besar..sehingga buatkan saya hampir-hampir berputus asa... rasa yang buatkan saya hampir lupa untuk bersangka baik dengan DIA... itulah..petah mulut berbicara ..tapi mudah sungguh hati yang imannya turun naik ini lupa apa yang selalu dibicarakan... saya selalu berpesan pada teman2 agar sentiasa bersangka baik pada sesiapa sahaja termasuk Dia..namun dugaan yang saya terima dulu buat saya kalah dengan kata-kata sendiri....

Sesungguhnya ALLAH itu maha penyayang..saya panjatkan kesyukuran yang amat kepadaNYA kerana..dengan keluarnya result...buat saya sedar kembali...buat saya tersentak..disebalik ujian yang diterima ..hikmahnya hanya Dia yang tahu..betapa Dia Maha Pemurah.. Maha pengasihani...

Dia berikan kita ujian dan dugaan..agar kita belajar banyak perkara..belajar bahawa kita manusia mudah lupa... lupa untuk bersyukur padaNYa atas setiap perkara...

Diajarkan kita pula melalui peritnya apa yang kita rasa..agar kita berusaha untuk mengatasinya lain masa...juga untuk kita belajar cara menghadapi dengan sebetulnya...

sesungguhNya.. diri ini rasa bersyukur kerana ..selain keluarnya keputusan yang dinantikan ..terbit juga rasa-rasa yang mengembalikan jiwa ini untuk menjadi hamba yang ...

akhir kata...

sahabat-sahabat semua..
sentiasalah kita berdoa..agar hati kita ini ..
sentiasa bersangka baik terhadapNya...
dan sentiasa bersyukur atas setiap pemberianNYA..
semoga kita sentiasa belajar dari setiap perkara..

belajar dari setiap nafasmu..syukuri setiapnya...
wassalam...

No comments: