Wednesday, July 29, 2009

disebalik kuarantin..

assalamualaikum warahmatullah...

sepertimana kata anin dalam blog beliau, tepat jam 1.23 pagi kami warga kuo dikuarantin...

tatkala pengumuman kuarantin selesai, suasana sunyi kuo bertukar menjadi hingar tiba-tiba..
status2 ym kebanyakannya menceritakan perihal kuarantin..

namun, dalam byk2 status ym yg menggambarkan kebimbangan dan ketakutan,
"isah" memang nama sebenar, membuatkan saya terfikir sejenak...statusnya bertulis, "kawan2, jangan panik"..
rasa gentar kat hati ni reda sedikit apabila membaca status beliau...
lantas dengan ketenangan yang hadir dalam keresahan ini, terfikirlah suatu perkara disebalik kuarantin..

bahawa tersebarnya virus H1N1 ini, bukti akhir zaman,
bahawa ianya adalah satu peringatan dari Dia, Allah yang Esa,
bahawa kita seharusnya banyak memanjatkan doa kepadaNYa...
bahawa ini satu lintasan dariNYa untuk kita bermuhasabah dengan kelekaan dunia..

untuk itu, andai sebelum ini,
kita ditimpa masalah emosi,
teman tempat kita mengadu,
namun, tatkala penyebaran virus ini yg membelenggu,
tiada lain yang harus kita tuju,
Dialah Allah yang satu,

banyakkan mengadu padaNYa..
pohon pertolongan dariNYa...
agar kita dalam perlindungan dan rahmatNYA...

tingkatkan ibadah kita kepadaNYA..
mungkin ini permulaan untuk kita istiqamah..
dalam mendekatkan diri pada Dia..

paling penting...
berusaha dan bertawakkal padaNYA..
berusaha menjaga diri sebaiknya dari dijangkiti,
berusaha dengan berdoa sebanyak mungkin,
dan bertawakkal lah kepadaNYA..
hanya Dia pengharapan yang utama...

dan ingatlah...
atas semua yang berlaku..'tersimpan seribu hikmah dari ALLAH..
yang hanya..ALLAH yang mengetahui...'

maka bersangka baiklah dengan ALLAH pada setiap kejadian..
Dia Maha Mengetahui..

wassalam..


Monday, July 27, 2009

sahabatku kembarku..part 1..



assalamualikum warhmatullah...

sahabatku kembarku ...

tersentak rasa hati ini...
apabila mengetahui keadaanmu ...
sahabat kembarku...

x mampu nak tulis panjang2..
sebak rasanya..

cuma...ikhlas dari na untuk siha...

gambar yang mungkin akan menaikkan kembali semangat siha..


to be continued...


ya ukhti..
in tansurullaha yansurukum..

wassalam..

senyum baru sama..

Saturday, July 25, 2009

bagaimana anda memulakan..tengok video..

assalamualaikum warahmatullah...

post ke dua hari ini..

Bagaimana anda memulakan? seringkali saya mendengar teman2 mempersoalkan, " whats wrong with me today?" ..
ada juga yang bertanya "apa kena ngan aku hari ini?"
lagi...?" aku tak tahu kenapa, semua dah sudah, tapi nape hati x tenang" ...

sebab-sebab terjadi begini boleh jadi pelbagai..
namun salah satunye mungkin

disebabkan oleh...
bagaimana anda memulakan hari anda..
niat anda..
kewajipan anda,termasuklah solat anda...

kurang nya ilmu di dada membuat saya x mampu mengulas..
namun tanggungjawab kita sebagai manusia, untuk saling memperingati semampu mungkin..

untuk itu sudi2kanlah menonton video ni..

video

namun,

ada juga mereka di antara kita yang tidak terasa apa2..
x terasa terkesan apabila hari mereka dimulakan seperti dalam video di atas..

maka untuk mereka, ikhlas dari saya...
janganlah berterusan,
perintah siapa yang harus kita laksanakan terlebih dahulu?...
tentulah dia ALLAH yang satu..

jika assignment mampu kita siapkan, bimbang dimarahi pensyarah..
mengapa tidak subuh dua rakaat kita tunaikan, bukankah itu perintah ALLAH..
Sesungguhnya azab ALLAH teramatlah pedih...


Siapa kita tanpa keredhaan dari ALLAH...
kejarlah redhaNYA denga menunaikan kewajipan sebagai hambaNYA...


salam muhasabah,
wassalam..

belajarlah dari setiap nafasmu dan syukuri setiapNYA..

bicara mahasiswa..

assalamualaikum warahmatullah..

Alhamdulillah setelah sekian lama...tergeraklah jemari saya untuk kembali berblog...
namun, mungkin dari pelajaran yang dikurniakanNYA dalam setiap nafas saya...
telah menghasilkan saya baru...saya yang teranjak paradigmanya...
walau hanya anjakan yang tidak sejauh mana..namun insyaAllah anjakan itu lebih positif agar bertambah iman di dada...

memetik ceramah ustazah majidah dalam forum bicara wanita jumaat lepas...ada ditekankan bahawa, kita ini manusia, iman kita bersifat bertambah dan berkurang.. maka bersyukurlah kita tatkala dikurniakan pertambahan iman..dan berbanyak2 lah bermuhasabah dan berusaha tatkala iman berkurang..

namun jangan kita jadikan alasan iman yang kekadang bertambah dan berkurang dalam membolehkan kita untuk berasa selesa tatkala berlaku perkara yang tidak sepatutnya..sesungguhnya ALLAH itu Maha Agung dan Bijaksana... Dia telah mengurniakan kita akal untuk sentiasa berfikir dalam berzikir untuk menambahkan iman dan mengelakkanya dari berkurang....

serius bukan? itulah sedikit anjakan yang telah berlaku pada diri ini.. melihat kepada blog2 teman yang memilih untuk bercerita soal kehidupan masing2..saya telah menganjakkan diri untuk menulis sedikit sahaja kisah diri dengan cara seperti sebelumnya dan selebihnya saya akan memilih untuk berbicara perkara yang kita semua alami umumnya...

namun jangan risau..saya yang sekarang masih banyak senyumnya sama seperti dulu..cuma insyaALLAH sama-samalah kita meningkatkan muhasabah diri masing2...

kiranya..tema tulisan blog saya untuk penggal ini adalah...belajar dan bermuhasabah...

salam reunion ,
salam muhasabah,

belajarlah dari setiap nafasmu, syukuri setiapnya...


kenali keluarga saya yg tercinta...
pada saya,motivasi penuh makna...